Er zijn veel onderzoeken uitgevoerd naar wachtlijsten. Het verkorten van wachtlijsten is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Het is niet een kwestie van "meer ziekenhuizen bouwen en meer specialisten opleiden". Allereerst is dit een zeer dure oplossing waardoor zorg fiks duurder zou worden. Tevens is het geen effectieve oplossing want de wachtlijsten kwamen toch weer terug. Daarom zijn er andere oplossingen bedacht om wachtlijsten te verkorten.
Iedere patiënt wil natuurlijk een afspraak maken op het moment dat het hem/haar het beste uitkomt. Dit zorgde op den duur voor erg lange wachttijden. Daarom is men de gaten in het spreekuur gaan opvullen. Zodoende werd er efficiënter gewerkt en konden méér patiënten in hetzelfde tijdbestek geholpen worden.
Blijkbaar was het in het verleden volkomen normaal om een spreekuur te cancelen. Dit betekende echter dat de patiënten moesten worden opgeschoven waardoor het steeds langer duurde voordat nieuwe patiënten terecht konden. Er is toen besloten om het spreekuur nooit meer te cancelen, tenzij er écht een goede reden is.
In het verleden werden verschillende vervolgafspraken standaard ingepland. Dit zijn soms afspraken die letterlijk een paar minuten duren.
"Hoe gaat het" - "goed" - "nog problemen gehad" - "nee" - "Oké, bedankt, tot ziens".
Daarom is besloten om de patiënt meer controle te geven. Het is daarom nu noodzakelijk dat de patiënt zélf contact opneemt voor een vervolgafspraak.
Er werd efficiënter gewerkt door meer patiënten in een spreekuur te helpen, spreekuren gingen vaker door en patiënten hoefden minder vaak opgeschoven te worden naar een nieuw spreekuur én het aantal vervolgafspraken is afgenomen.
Zorginstellingen zijn dus goed bezig om de wachttijden te verkorten. Toch kunt u zelf ook veel doen om wachttijden te verkorten.
Terug naar overzicht